GDPR eshop a web - v kostce
GDPR – v kostce - rychlý přehled / poznámky
- Týká se fyzických, nikoliv právnických osob
- http://ec.europa.eu/justice/data-protection/reform/files/regulation_oj_en.pdf
Osobní údaje (OÚ)
Údaje, na základě kterých je možné danou osobu identifikovat, jak přímo, tak i nepřímo.
- jméno a příjmení, adresa, e-mailová adresa, věk, rč, číslo OP, BÚ, telefon, apod.
- údaje, podle kterých se v zásadě konkrétní fyzická osoba identifkovat nedá – např. IP Adresa
Souhlas
- Souhlas se zpracováním osobních údajů – [nejlépe checkbox s odkazem na bližší informace]
- Souhlas pro účely oprávněných zájmů - poskytnutí třetím osobám (partnerským společnostem – doprava, platba
- Souhlas s uložením souhlasu
- Subjekt (zákazník) smí souhlas kdykoliv odvolat (jednoduchou formou, nejlépe kliknutím na nějaký odkaz či tlačítkem v administraci)
- Služba/Produkt by neměla být vázána (podmíněna) na souhlas, tedy pokud je to možné, měla byt poskytnuta i bez uděleného souhlasu. – účelové omezení - SOUHLASY NEDÁVAT DO SMLUV, , DÁVAT TO JJAKO SAMOSTATNÝ DOKUMENT! NEDÁVAT JEN DO OBCHODNÍCH PODMÍNEK, MUSÍ TO BÝT JEDNOZNAČNÉ A POPSANÉ
- Souhlas osoby musí být tedy dobrovolný, přičemž musí být jasně a srozumitelně uvedeno, jaké údaje a za jakým účelem bude daná organizace zpracovávat.
Zaškrtnutím tlačítka „Souhlasím se zpracováním osobních údajů“ dávám společnosti XY dobrovolný souhlas se zpracováním mých osobních údajů, konkrétně jména, příjmení a e-mailové adresy, která může být použita za účelem mé identifikace, a k zasílání obchodních nabídek.
Prohlašuji, že jestliže mi je méně než 16 let, tak jsem požádal svého zákonného zástupce (rodiče) o souhlas se zpracováním mých osobních údajů.
Evidence pohybu OÚ
- Veškeré pohyby OÚ je nutné evidovat
- Prvotní evidence souhlasu
- Evidence pohybu OÚ – např. předání 3. Straně – Dopravce
- Evidence odvolání souhlasu
Ustanovení osoby - DPO
Ustanovení osoby zodpovědné za bezpečnost uchování dat / OÚ (může být majitel firmy) – pověřenec. Nutno připravit soupis typů osobních údajů, které spravujete, za jakým účelem, po jak dlouhou dobu, a v jakých systémech.
Informace a přístup k OÚ
- Totožnost správce (může být majitel firmy)
- Kontaktní údaje pověřence
- Účely zpracování
- Kategorie dotčených OÚ
- Doba uložení OÚ (po 2 letech by se měla smazat)
- Příjemce údajů nebo kategorie
- Případné předání 3. zemi (např. data uložená na cloudu – google)
- Oprávněné zájmy správce nebo třetí strany
- Poučení o právech
Smazání OÚ
- Pokud nejsou zapotřebí – neexistují další právní důvody, zákonnost zpracování
- Subjekt odvolal souhlas či vznesl námitky proti zpracování (nedal prvotní souhlas)
Kde všude smazat
- Databáze
- Souborový systém
- Maily (mail server)
- Lokální PC
- Cloudy
- Zálohy
- Papírová podoba (dle informací by měla být např. skartovačka na heslo, aby bylo evidováni kdo a kdy dokument skartoval)
- Apod.
Zabezpečení
- Zabezpečení přenosu dat přes šifrovaný protokol – HTTPS
- Povinnost zajistit důvěrnost, integritu a dostupnost těchto informací v úložišti, při přenosu i během zpracování.
- Musí být zajištěna bezpečnost informací během celého jejich životního cyklu a to při přenosu, v úložišti i při zpracování. Jinými slovy k těmto datům musí být řízen přístup na principu need-to-know a musí být auditovány veškeré přístupy k těmto datům a případně musí být tato data i šifrována
Odkazy
https://www.uoou.cz/zakladni-prirucka-k-gdpr/ds-4744/p1=4744